Od tego jaki alkohol serwowany jest w lokalu zależy kto do niego przyjdzie. Teza ta na pierwszy rzut oka może wydawać się mało prawdopodobna. Jednak potwierdzają ją badania dotyczące preferencji alkoholowych Polaków.
Niemałe znaczenie ma tu również cena trunków. Decyzja o zamówieniu w obiekcie gastronomiczny konkretnego alkoholu może być z nią związana. Jednak na wybór konkretnego typu alkoholu (a co za tym idzie - również i lokalu) wpływa nie tylko zasobność portfela gościa.
Powszechnie, i zresztą słusznie, twierdzi się, że mocne trunki są domeną mężczyzn. Chętniej spożywają oni różnego rodzaju wódki, whisky a także koniak i brandy.
Płeć piękna, jeżeli już zdecyduje się na spożycie mocnych alkoholi, to raczej pod postacią drinków. Koktajle, serwowane przez barmanów, cieszą się coraz większą popularnością wśród wszystkich gości. Częściej pija się też mocne drinki, w skład których wchodzą wysokoprocentowe alkohole.
Kobiety zdecydowanie wolą jednak sięgać po słabsze napoje. Około 65 % wszystkich osób spożywających likiery i ponad 55 % pijących szampana i wino to właśnie kobiety. Panie częściej zamawiają też wermuty.
Nie bez znaczenia jest też wiek i pozycja zawodowa gości wybierających konkretny alkohol. W miejscach gdzie podaje się koniaki i brandy a także rum częściej przebywają osoby powyżej 50 roku życia. To one bowiem są w większości konsumentami tych trunków. Alkohole te wybierane są też przez bardziej zamożnych i lepiej wykształconych konsumentów. Zwykle zamawiają je mężczyźni podczas przeróżnych spotkań towarzyskich.
Whisky nie jest najbardziej popularna wśród Polaków, do jej spożywania przyznaje się niecałe 15 % badanych. Zdecydowana większość z nich to ludzie nieprzekraczający 35 roku życia.
Na wino do posiłku decyduje się coraz większa liczba gości w restauracjach. Jednak badania dowodzą, że zwykle są to osoby z wyższym wykształceniem, które zajmują atrakcyjne pozycje zawodowe.
Najwięcej osób pijących gin ma od 25 do 39 lat i może pochwalić się dobrą sytuacją finansową. Co ważne – alkohol ten nie jest zbyt popularny w małych miejscowościach, ponad 60 % osób, które go piją mieszka w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców.
Piwo pija się obecnie przede wszystkim w pubach. Nie jest to już alkohol osób pracujących fizycznie, ani też jedynie mężczyzn.
Coraz więcej gości zamawiających piwo to ludzie młodzi – do 35 roku życia, także kobiety, niezależnie od zawodu i stanowiska pracy. To niezbędny alkohol w nocnych klubach, barach i dyskotekach - właśnie podczas imprez tanecznych spożywa się go najwięcej.
Otwierając pub, gdzie serwuje się przede wszystkim piwo, nie można więc liczyć na rzesze starszych gości z zasobniejszym portfelem. Restauracja oferująca gamę win do wyboru nie będzie odwiedzana jedynie przez miłośników tego alkoholu. Jednak można założyć, że stanowić będą oni większą część gości.
Źródło - badania Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska.
Joanna Załęska – Gastrona.pl
Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione. |